Felsökning av xenonlampor

Felsökning av xenonlampor

Felsökning av xenonlampor

Varning: Xenonlampor arbetar med en startspänning på cirka 23 000 volt. Felaktig hantering kan orsaka allvarlig kroppsskada. Arbeta alltid med avstängd tändning – vi rekommenderar även att koppla bort batteriet. Använd ögonskydd då lamporna är trycksatta.

Dessa tips gäller alla xenonsystem. Specifik felsökning för eftermonterade xenonlampor (konverteringar från halogen) hittar du längre ner.


Vanliga frågor

Min ena xenonlampa är rosafärgad och svag
Lampan är sliten och bör bytas. Byt alltid båda lamporna samtidigt för jämn färg och ljusstyrka.

Nya lampan skiljer i färg och styrka från den gamla
Xenonlampor ändrar färg och ljusstyrka med tiden – detta är normalt. Byte bör ske parvis.

Ena sidan lyser inte
Kontrollera först lampan. Om den är hel kan felet ligga i ballasten eller dess strömförsörjning/jordning. Kontrollera även säkringarna.

Glödtråden är av – lampan lyser inte
Xenonlampor har ingen glödtråd. De fungerar via ljusbåge – denna metod gäller inte.

Hur vet jag om lampan eller ballasten är trasig?
Testa att byta plats på lamporna. Om felet flyttar sig är lampan defekt. Om felet stannar kvar – kontrollera drivdon och strömförsörjning.

Mitt drivdon har gått sönder – varför?
Vanlig orsak är undermåliga lampor. Dessa kan skada drivdonet. Fukt i lyktan kan också skada drivdonet.

Jag har mätt på lampan – inget resultat
Mätning på högspänningssidan är farligt och bör undvikas. Xenonlampor har ingen mätbar resistans som halogen.

Jag får ingen spänning från drivdonet
Drivdonet försöker tända lampan några gånger – om det misslyckas slår det av. Mätning är därför missvisande och farlig.

Lampan har en färgad, dimmig massa i glaskulan
Detta är helt normalt.

Vilken lampa är vänster/höger?
Xenonlampor är symmetriska – det spelar ingen roll.

Lampan har spruckit
Troligen berördes glaskroppen med fingrar vid montering. Undvik alltid direktkontakt.

Dimmig beläggning i lyktan
Beror ofta på att lampan hanterats fel vid installation – glaset får ej beröras.


Felsökning av eftermonterade xenonlampor (xenonkit)

Kan jag besiktiga bilen med eftermonterade xenonlampor?
Halvljus: Kräver nivåreglering & strålkastarspolning – annars risk för anmärkning.
Dimljus: Ej tillåtet enligt Bilprovningen.
Helljus & extraljus: Tillåtet – men E-märkningen blir ogiltig vid modifiering.

Lamporna flimrar
Kontrollera strömförsörjning och jordning. Jordning bör ske direkt till batteriets minuspol.

Radion brusar när ljusen är tända
Koppla ur drivdon ett i taget för att identifiera problem. Ferritkärnor och bättre jordning kan minska störningar.

Lyktor tänds inte efter installation – del 1
Vanligt fel är felvänd lågspänningskontakt. Vänd på den – skadar ej ballasten.

Lyktor tänds inte – del 2
För låg kabelarea eller felaktiga reläer/säkringar. Kontrollera skarvar.

Har 12V i batteriet men lamporna startar inte
12V innebär nästan tomt batteri. Fulladdat batteri bör ha 12.7V.


Tillbaka till blogg